نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
نگاه کارشناسی به مسله کودک همسری. صدای تق تق کفش‌های پاشنه بلند، لباس‌های پرچین و بلند دنباله دار سفید، تاج‌های بلندِ نگین داری که شبیه ملکه‌ سرزمین افسانه‌ها است، دسته گلی پر از رز های سرخ، ماشینی مملو از گل‌ها و بادکنک های رنگین، همه این‌ها وسایل مورد علاقه دختران کوچکی است.
آنها در رویاهای کودکانه شان، خود را همانند ملکه سرزمین افسانه‌ها می‌دانند و در تصورات پاک و بچه‌گانشان، لباسی به سپیدی برف، تاجی همانند ملکه قصه‌ها، کفشی به شفافی شیشه و دسته گلی رنگین را استفاده می‌کنند تا همانند عروسی زیبا و بی‌همتا در ماشین عروس رویاییشان بنشیدند و شعر بخوانند.اما این دختران مجازند که عروس بودن را تنها در رویا و بازی‌های کودکانشان ببینند چراکه عروس و عروسی در دنیای حقیقی بسیار متفاوت تر از آن چیزیست که دختران کوچک ما تصور می‌کنند.بدون شک پایبندی به تعهدات زندگی و اداره امور سخت و دشوار وضعیت معیشتی نیازمند بلوغ و رشد عقلی در دختران و پسران است.
در جامعه و فرهنگ ایران، چه در گذشته و بعضا در حال حاضر شاهد ازدواج دختران زیر ۱۸ سال بوده و هستیم. اما آیا دختر و یا پسر زیر ۱۸ سال، به رشد عقلی رسیده است؟تأسفانه هنوزهم خانواده‌هایی هستند که براساس تفکرات سنتی و یا مذهبی افراط گونه خودشان، دختران پاک و معصوم را زنده به گور می‌کنند.
زنده به گور کردن دختران تنها دفن زیر خروارها خاک را شامل نمی‌شود، بلکه سرکوب احساسات، بی‌توجهی به نیازهای خاص در سنین مختلف و سپردن بار سنگین مسئولیت زندگی مشترک که آن‌هارا مجبور به فراموش کردن عواطف و افکار کودکانه و نوجوانانه‌شان می‌کند نیز زنده به گور کردن است.
مرگ تنها توقف تپش قلب و خاموشی فعالیت مغز نیست؛ مرگ، همان سرکوب احساسات است، همان سنگینی بار زندگی بر دوش پسر ۱۸ ساله‌ای است که هنوز درکی از سختی و تلخی زندگی و دنیای اطرافش ندارد، مرگ همان اجبار به فراموش کردن بازی های کودکی و ممنوعیت در خیال پردازی نوجوانی دختران است. اسیب های ناشی ازکودک همسری👇👇👇👇👇👇👇👇کودک همسری به ازدواج زود هنگام و حتی قبل از سن قانونی دختران و پسران گفته می شود که در بسیاری از جوامع از جمله در جامعه ما دیده می شود.اولین پیامد این پدیده تضییع حق انتخاب همسر، تضییع حق اشتغال، تضییع حق بهداشت فردی است. ما شاهد عدم گذران دوران کودکی که پایه ای برای زندگی بزرگسالی است، هستیم. به نوعی اختلال در ارزش های کودکان به وجود می آید. عدم درک و تفاهم متقابل در زندگی، انواع فشارهای روانی مثل اضظراب و استرس و مشکلات روانی در حین ازدواج و بعد از ازدواج، عدم تحلیل و ارزیابی درست از زندگی و امر و نهی همسر، از جمله آسیب های کودک همسری است.افزایش ناهنجاری های اجتماعی مثل همسرآزاری، خشونت خانوادگی، طلاق، فرار از خانه، بی خوابی و افزایش فحشا نیز از آسیب های کودک همسری هستند. افزایش آسیب های ناشی از بارداری در سنین کم ، مثل مرگ و میر مادران و نوزادان، افزایش کودکان کم وزن و در نتیجه به خطر افتادن سلامت این افراد، افزایش سقط و سزارین در دوران بارداری، افزایش بیماری های زناشویی نیز از دیگر پیامدهای این پدیده به شمار می روند.
کودک همسری نوعی ازارجنسی درزیرلباس عروسی👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇فعالان حقوق کودک به دلایل آسیب‌های اجتماعی و پایمال شدن حقوق کودکان با پدیده ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به شدت مخالف هستند و معتقدند کودک همسری نوعی کودک آزاری جنسی است. ازدواج کودکان پیامدهای اجتماعی بدنبال دارد که شامل ثبت نشدن ازدواج‌ها و نداشتن اوراق هویتی، ظهور پدیده کودک بیوه، خشونت خانگی و همسرآزاری، تن فروشی، فرار از خانه، کارتن خوابی، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، خودسوزی و خودکشی و در نهایت بازتولید چرخه فقر است. کودک همسری تضییع حقوق و نوعی از کودک آزاریست
آزار کودکان می‌تواند جسمی، عاطفی، لفظی و یا جنسی باشد. حتی نادیده انگاشتن و توجه نکردن به کودکان نیز می‌تواند به نوعی در رده این اختلال قرار گیرد.
نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
اگر چه نمی‌توان به طور کلی ازدواج زودهنگام را نوعی کودک آزاری تلقی کرد ولی بدون شک از آنجا که معمولاً در این نوع ازدواج‌ها نظر و خواست کودک مهم نیست و زودتر از توانایی کودک در پذیرش مسئولیت‌های خانوادگی او را وارد این موضوع می‌کنند به نوعی با پدیده تضییع حقوق کودک مواجه هستیم. ممکن است کودک در خانه پدری خود بیشتر مورد غفلت و بی‌توجهی، آزار جسمی و عاطفی و روانی و حتی بهره‌کشی جسمی قرار گیرد و با ازدواج و رفتن از خانه پدری تقریباً به موقعیتی بهتر برسد ولی باز هم حقوق وی توسط بزرگسالان ضایع شده استاهش آسیب‌ها با ارتقاء مهارت‌های زندگی زناشویی
دختران بیشتر قربانیِ این نوع ازدواج‌ها می‌شوند ولی پس از چند سال زندگی مشترک عوارض و تبعات منفی این نوع ازدواج‌ها بر پسران نیز مشهود می‌شود.
با بالغ‌تر شدن دختران و پسران کم سن و سال در قامت زن و شوهر و ضعفِ مهارت‌های ارتباطی، تجارب زندگی و نگرش‌های مرتبط با زندگی زناشویی که منجر به دعوا و کشمکش و سردی در روابط بین زوچین می‌شود به تدریج بین زوجین شکاف و فاصله می‌افتد.
این روانشناس در خاتمه گفت: معمولاً این افراد وقتی به معیارهای دیگری می‌رسند احساس می‌کنند در انتخاب همسر که البته معمولاً خودشان هیچ نقشی در آن نداشته‌اند عجولانه رفتار کرده و به همین خاطر به مقایسه خود با افراد همسن و سالِ خودشان می‌گردند.
احساس می کنند دوران کودکی، نوجوانی و جوانی‌شان در دردسرهای زندگی زناشویی تباه گردیده و به اصطلاح چیزی از زندگی نفهمیده‌اند.
کاظمی با تاکید بر آگاهسازی جامعه گفت: آموزش خانواده‌ها و اصلاح برخی باورهای نادرست تا حدود زیادی این نوع ازدواج‌ها را کمتر می‌کند. از سوی دیگر کمک به زوج‌های کم سن و سال برای ارتقاء مهارت‌های زندگی زناشویی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به آنها از بروز آسیب‌های اجتماعی خواهد کاست. 🌺🌺ایا دخترانی که زودهنگام ازدواج میکنند ،ایادراینده مادران خوبی هستند؟ . ازدواج هایی که در آن سن دختر و پسر برای تشکیل زندگی کم است ، با ناسازگاری ها و اختلافات بسیاری رو به رو می باشد زیرا آنها هنوز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… کافی برای ازدواج نرسیده اند و برای یک زندگی موفق و پیروز مهارت های لازم را به دست نیاورده اند.۲٫ در خانواده های ایرانی رواج است که بعد ازگذشت ۶ ماه از ازدواج دختر باید باردار شود وگرنه صحبت های بی اساسی درباره او به راه می افتد ، هنگامی که سن ازدواج کم باشد زوجین تحمل شنیدن این نوع حرف ها را ندارند و تصمیم می گیرند به سرعت بچه دار شوند.
اما به دلیل اینکه دختر نوجوان آمادگی جسمانی لازم را برای بارداری ندارد در دوران بارداری با مشکلاتی روبرو می شود همچنین باید زایمانش در پری ناتال (تحت مراقبت های لازم) انجام گیرد و احتمال مرده زایی یا عقب ماندگی ذهنی فرزندان او زیاد است.۳٫ یکی دیگر از مشکلاتی که برای افرادی که در سن کم ازدواج می کنند وابستگی آنها به والدین خود است . در ابتدای زندگی این زوج ها ،خانواده ها و بزرگ ترها به دلیل کم سن بودن فرزندشان و قادرنبودن او به حل همه مشکلات زندگی مشترک در زندگی خصوصی آن ها دخالت کرده و به قول خودشان راهنمایی می کنند.
اما پس از پختگی و گذشت چند سال از ازدواج آنها ، این افراد به دخالت والدین خود در همه امور عادت می کنند و زندگی آنها از کنترلشان خارج می شود.۴یکی دیگر از مشکلاتی که با ازدواج در سن کم برای افراد به ویژه مردان به وجود می آید پشیمانی از ازدواج و انتخاب همسر و نارضایتی از اوست زیرا اینگونه افراد در سنین نوجوانی هنوز به ثبات عاطفی لازم نرسیده اند و در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگرفته اند .
آنها بعد از گذشت چندین سال از زندگی مشترک خود می گویند :من آن زمان تجربه کافی نداشتم اما الان به دلیل تغییر نگرش ها و رشد فکری سلیقه ام عوض شده و انتظارات دیگری از همسرم دارم وبه اینصورت معمولا پدرومادرهای خوبی برای فرزندانشان نیستند.
نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
نگاه کارشناسی به مسئله کودک همسری-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس